Gempar jelmaan puntianak

KUALA TERENGGANU - Kelibat seorang wanita berkuku panjang dan berwajah hodoh yang dikatakan muncul di celah pohon buluh berdekatan dengan kubur di Jalan Kampung Tok Adis, Kuala Ibai, di sini, sejak dua minggu lalu menggemparkan penduduk di kawasan itu.

Lebih menyeramkan apabila salah seorang penduduk di situ mendakwa pernah terserempak dengan makhluk halus itu, dipercayai puntianak ketika dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya, menyebabkan kejadian itu mencetus igauan baru penduduk kampung tersebut.

Menurut Yusof Sulong, 63, yang tinggal di kampung berdekatan, sebaik dimaklumkan rakannya yang tinggal di kawasan terbabit, dia bersama 20 penduduk telah membuat rondaan kira-kira jam 11.30 malam kelmarin bagi melihat sendiri kewujudan puntianak.

“Beberapa orang penduduk telah berkumpul untuk melihat sama ada benar atau tidak wujudnya puntianak sebagaimana didakwa memandangkan sebelum ini saya tidak pernah mendengar perkara sedemikian.

“Malangnya, pada malam pertama rondaan dibuat, kami gagal melihat kelibat puntianak tersebut tetapi akan terus membuat rondaan untuk memastikan kebenaran cerita tersebut,” katanya ketika ditemui semalam.

Sementara itu, seorang penduduk kampung yang mahu dikenal sebagai Khairul, 30-an, berkata, kejadian itu telah menjadi isu sejak pokok buluh di kawasan tanah perkuburan berkenaan dibakar kira-kira dua minggu lalu.

Katanya, sama ada benar atau tidak, pertemuan dengan wanita yang digelar penduduk sebagai puntianak itu, kini sedang meniti di bibir orang ramai selepas gotong-royong di kawasan tanah perkuburan itu.

Khairul turut mendakwa pernah terserempak dengan ‘makhluk’ terbabit kira-kira seminggu lalu di persimpangan jalan masuk ke rumahnya pada jam 2 pagi.

“Bagaimanapun, saya tidak ambil tahu perkara tersebut dan menganggap ia hanya perasaan kerana ketika itu belum mendengar orang bercakap mengenainya, hinggalah selepas itu penduduk heboh bercakap mengenai menemui puntianak di kawasan berdekatan,” katanya.

Namun, Khairul tidak menafikan keadaan jalan yang malap di kawasan terbabit mungkin mempengaruhi orang ramai melihat kejadian tidak diingini dan tidak menolak ia hanya mainan perasaan sahaja.

Sumber : Sinar Harian

0 comments:

Post a Comment

ALBUM SK KUALA KURAU (BARU)

MTQ ZON KUALA KURAU

MAJLIS MENANDATANGANI HELAIAN PELAPORAN PPT 2010

About This Blog

MINGGU BAHASA INGGERIS

HARI GURU SKKKB 2010

MOTIVASI KEPIMPINAN

SAMBUTAN KEMERDEKAAN KE-53

HARI BUKU SEDUNIA & MINGGU SAINS

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP